Bild på stad från ovan, samt tidningsläsare

DAGSTIDNINGAR OCH MEDIA

Leve dagstidningen!

Dagspressen har i ett par hundra år varit den främsta garanten för saklig information till allmänheten. Morgontidningen har berättat om vad som händer i samhället och levererat underlag för diskussion och opinion.

Vi tänker inte på det varje dag, men det är morgontidningarnas uppdrag att ge människor en möjlighet att ta ställning. Det är morgontidningarnas uppdrag att bekämpa likgiltigheten. Och i modern tid att bekämpa desinformation som exponeras i sociala medier.
Det är ett oerhört viktigt uppdrag som inte får svikas.

Men det är dags att på allvar inse att papper tillhör det förgångna. Det är det som är hemligheten. Vi tar kommandot i en ny tidningsvärld och gör oss av med kostnader som mer och mer blivit en belastning, nämligen tryckning och distribution. För det är inte prasslet av papper som ger samhörighetskänslan mellan tidning och läsare. Vad det handlar om är snarare ett förtroende som byggts upp generation för generation.
Och så måste det förbli.

Det handlar om att ta tillbaka initiativet. Att komma med ett erbjudande som är för bra för att avvisa.
Det gör vi genom att använda samma knep som när tidningarna föddes.
Nämligen att ta ny teknik till hjälp.

Digitaliserad distribution och digitaliserad prenumeration i en helt ny form hjälper oss att fullgöra vårt uppdrag. Allt prenumeranten behöver levereras i en läsplatta, och prenumerationen kostar inte en krona mer än vad en prenumeration på papperstidningen gör i dag. Det är en god början på ett stycke ny tidningshistoria.

Hur informerad är man om man inte läser en morgontidning?
Vad betyder morgontidningarna för samhällsutvecklingen?
Uppsala universitet undersöker möjligheterna att avsätta resurser till att forska kring detta.
Uppsala universitet kan på det sättet pröva om vårt projekt är en möjlig modell som räddar både morgontidningen och demokratin.

Inte bara i regionen utan i hela Sverige och vidare ut i världen.

1. VÅRT SYFTE

Det publicistiska uppdraget

Att bläddra i en dagstidning ger en överblick av vad som händer i samhället. Att få den kunskap den inblicken i omvärlden ger själva grundförutsättningen för att kunna gå till valurnorna i september och lägga en röst på det parti men tycker passar bäst ihop med ens egna värderingar. Dagstidningens roll är unik – och värd att kämpa för!

2. VÅR UTMANING

Stoppa tappet av prenumeranter…

I dag är de yngre på väg att bli en helt förlorad generation för tidningarna. Väldigt få läser en papperstidning längre och få vill betala för nyheter digitalt.

Äldre prenumeranter försvinner bokstavligen från prenumerantstocken. Och om ingen prenumererar på tidningen finns det heller inte någon som kan betala för den viktiga journalistik som värderar eller faktagranskar en nyhet. Vi klarar inte vårt publicistiska uppdrag.

..Och annonsörer

Självklart är det inte alls lika intressant att annonsera i en papperstidning när övrig kommunikation sker digitalt.  Där kunderna är, där är annonsörerna.

Papperstidningens tid är oåterkalleligen utmätt, det finns ingen ny generation som kommer att inse värdet av att väta tummen och vända blad för att få senaste nytt från grannskapet.

3. VÅRT UPPDRAG

Våga tänka nytt!

Men det är trots allt inte prasslet av papper som ger samhörighetskänslan mellan tidning och läsare. Vad det handlar om är snarare ett förtroende som byggts upp generation för generation. Och så måste det förbli.

Vad det handlar om är att ta tillbaka initiativet. Att komma med ett erbjudande som är för bra för att avvisa.

Det gör vi genom att göra som vi gjorde när tidningarna föddes. Nämligen att ta ny teknik till hjälp.

4. VÅRT ERBJUDANDE

En helt ny form av digitaliserad prenumeration

Precis som expertpanelen i P1-serien Mediernas årskrönika 2019 påpekade är det en ny distributionskanal som tidningarna behöver. En distributionskanal som inte har någonting med klassisk tidningsutbärning att göra. Vår modell är exakt detta. Digitaliserad distribution och digitaliserad prenumeration i en helt ny form. Allt prenumeranten behöver levereras i en iPad. Prenumerationen kostar lika mycket som en prenumeration på papperstidningen i dag.

Och hur fungerar det?

Varför skulle någon vilja ha den här typen av prenumeration? Jo, här är några goda skäl:

  1. Kunden får en lokal tidningsprenumeration som både omfattar en E-tidning och en ständigt uppdaterad hemsida.
  2. Vartannat år får kunden en ny iPad med de senaste funktionerna.
  3. Genom att tidningen som leverantör kan integrera de uppgifter vi får direkt från kunden med annan information kan vi skapa en personlig profil för respektive kund och skräddarsy seriösa erbjudanden.
  4. Kunden kan använda vår iPad som vilken läsplatta som helst och vid sidan av uppkopplingen mot sin tidning kommunicera med valfria leverantörer, maila och twittra och allt möjligt annat.

I och med att vi äger distributionskanalen får vi betydligt bättre möjligheter att utveckla det publicistiska arbetet. Att hitta tillbaka till tidningens uppdrag, att främja demokratin.

Med en egen distributionskanal kan vi marknadsföra upplevelsen av att bläddra i en tidning. Ja, vi kan göra mer än så. Vi kan, om det görs med glimten i ögat, marknadsföra det som en ny upplevelse för en ny kundgrupp.

Vi fasar ut kostnader som mer och mer blivit en belastning för tidningsvärlden. Tryckning och distribution.

5. VÅRT MÅL

Återta dagstidningens position

Vi kan inte bromsa utvecklingen, vi kan inte vrida klockan tillbaka – men vi kan ta ett stort kliv framåt och återta initiativet på det regionala planet.

Det är det som är en av grundtankarna med att äga läsplattan. Genom att utveckla en regional community har vi tid och möjlighet att ta tillbaka allt det som dagstidningen en gång stod för och som gav läsarna en känsla av familjetillhörighet. Köp och sälj, föreningsinformation, grattishälsningar och så vidare.

Det gör vi genom att skapa en robust ekonomi

Vi har det lokala. Kontaktnätet, historien. De lokala nyheterna samlade på en och samma plats. Insändarna, sportsidorna, TV-tablåerna, recensionerna, kommunalpolitiken. Vi har tekniken. Vi har resurserna. Vi har en massa kunskap. Tack vare allt det där har vi en guldgruva.

Allt handlar egentligen om att betrakta abonnenterna som läsare och som kunder. De betalar sina prenumerationsavgifter, och på det viset finns det redan en ekonomisk relation mellan dem och tidningen.

Vi ska bli bättre på att skapa värde till våra kundkontakter. Vi ska ha kunden i fokus, totalt fokus, genom hela processen. Ingenting är viktigare.

Vår prenumerantdatabas blir hjärtat i hela systemet. Där finns inte bara data om alla kunder, där finns också affärsmöjligheter. Med en stark prenumerantstock kan vi få tillbaka annonsörerna.

6. FORSKNING

Det handlar om vår framtid

Demokrati är morgontidningens skelett. Den som har en tidning bläddrar igenom den varje dag, oavsett intresseområden, och tar alltid till sig någonting.

Man kan vara totalt ointresserad av samhällsfrågor, men har man en tidning så har man en hum om lokala händelser. Detta gäller inte bara papperstidningen utan i lika hög grad E-tidningen. Man bläddrar, man noterar någonstans i hjärnan.

Hur informerad är man om man inte läser en dagstidning på det gamla sättet? Vad betyder dagstidningarna för samhällsutvecklingen?

Uppsala universitet undersöker möjligheterna att avsätta resurser till att forska kring detta.
Vi vill på det sättet få en bekräftelse på att vårt projekt är en möjlig modell som räddar både dagstidningarna och demokratin.
Inte bara i där du bor utan i hela Sverige och vidare ut i världen.